29 Şubat 2016 Pazartesi

Hareketli Şehir



Hareketli Şehir
Yazar: Rebecca Finn
Çeviri: Nevin Avan Özdemir
10 sayfa,
15x21 cm.
İş Bankası Kültür Yayınları


İş Bankası'nın bütün çocuk kitapları birbirinden güzel. "Orman Orkestrası, Kedi Pisi, Kim Möö Der" de bizdeki kitaplardan bazıları. Hangisini yazsam diye düşünürken "Hareketli Şehir" den bahsetmeye karar verdim çünkü aralarında en yıpranmışı, en çok oynanmışı ve dolayısıyla en gidicisi de o. Hatta söylemeliyim ki, biz zarif eşimle kitabın fotoğraflarını çektikten hemen sonra Ahmet Selim, kitabın son sayfalarını yırttı.

Hareketli Kitaplardan bana ilk kendisi de bir 2014 annesi olan sevgili Zuhal bahsetti. aklımın bir köşesine yazdım ama şimdilik erken diye almadım. Birkaç ay sonra kitap fuarında gezerken -vaktimiz çok daralmıştı ve bir şeyler seçmek durumundaydım- iki tane hareketli kitap alıverdim. (Diğeri Hareketli Lunapark)





Kitabın arka kapağında yaş grubu 2-5 diye belirtildiği halde, Ahmet Selim 1 yaş civarındayken "Hareketli Şehir" i ona verdim. Resimlerdeki evler, bahçeler, otobüsler, mağazalar bildiği şeylerdi, yadırgamayacaktı.Nitekim, kuzucuk kitaba bayıldı.

10 sayfadan oluşan kitap, kapaktan itibaren hareket ettirilebilen sayfa tasarımlarına sahip. İç sayfalarda ise  karşılıklı olarak bir sahne betimlenmiş. Canlı ve sempatik resimlere kısacık cümleler, konuşma balonları içinde basit sorular eşlik ediyor. Mesela ilk sahne hepimizin yaşamak isteyebileceği bir çevrede başlıyor; yemyeşil bir doğa,tek tük evler ve şehre giden bir sarı otobüs... İşte, bu otobüs hareketli; yani sayfanın yanından  ok yönünde çekildiğinde otobüs hareket ediyor.Sonraki sayfalarda da sırasıyla, mağazaların olduğu bir şehir merkezi ve ördekleri besleyen bir kızın olduğu bir park görüyoruz. Son sahnede ise artık akşam olmuş ve herkes evine dönüyor.Yine bu sayfalarda da hareket ettirilebilen kısımlar mevcut.



Biz, kitabı Ahmet Selim'e ilk verdiğimizde ona sayfaları nasıl hareket ettirebileceğini sadece bir kez gösterdik. Sonrasında hep kendi yapmak istedi. Çok da hoşuna gitti bu hareketler. Bir oyuncak gibi defalarca oynadı.Daha öncesinden de kitaplarına iyi bakması gerektiğini birçok kez ona anlattığımız için hiç yırtmaya yeltenmedi.Genellikle, bizdeki sayfa yırtmaları kaza ile oluyor.Aynı şey bu kitabın da başına geldi.Kuzucuk 15 aylıktı. İlk sayfadaki çarkı döndürmek isterken biraz zorladı, hızlıca çekti.Parça eline geldiğinde hareket düzeneğini görmek onu heyecanlandırdı, "aaa bişeyler çıkıyor bu kitaptan" diyerek diğer sayfaları da çekiştirmeye başladı. Tabii sonuç, parçalanmış bir kitap... Ben kitabı elimden geldiğince toparladım, bir süreliğine de gözünün önünden uzaklaştırdım. Halbuki kitap sayfaları epey kalın ve dayanıklı. Ama çocuklar için merak da bambaşka bir şey, o yüzden ya kitabın yırtılmasını göze alacağız ya da tavsiye edildiği üzere 2 yaşını bekleyeceğiz. Daha büyük yaşlar için ise bu kitabın biraz basit kalabileceği kanaatindeyim.Bu arada Hareketli Lunapark'ı  henüz Ahmet Selim'e vermedik, yırtma konusunu biraz unutmasını bekliyoruz.




Ahmet Selim'le Hareketli Şehir'in sayfalarının üzerinden defalarca geçtik. Her sahnede gördüğümüz resimleri tek tek anlattım ona, sorular sordum. O sırada, o da boyut algısını ve el göz koordinasyonunu geliştirdi. Minik kaslar çalıştı. Özellikle sevdiğimiz sayfa ise son sayfa oldu. Burada artık şehirde akşam olduğu için gece - gündüz kavramlarını gördük.Akşamları neler olduğunu konuştuk. Gece olunca havanın karardığını, sokak lambalarının yandığını,herkesin evine döndüğünü ve çocukların uyumaya gittiğini anlattım.Bu şekilde akşamları uykuya gitmesi kolaylaştı ve kitap, uyku rutinimizin bir parçası oldu.

Aynı seriden farklı kitaplar almamak gibi bir alışkanlığım olduğu halde, bunu Hareketli Kitaplar için bozduk, daha sonra bir de Hareketli Ev'i ekledik kitaplığımıza. Bunun da nedeni kuzucuğun kitapla kendi başına epeyce oyalanabilmesi. Bir oyuncak kitap olması nedeniyle çocuklara kitap sevgisini de kazandırabilecek "Hareketli Şehir"in sayfalarıyla sizin için oynadık:)






2 yorum:

  1. Merhabalar öncelikle blogunuzu yeni keşfettim 1 saattir kayboldum içinde emeğinize sağlık evlatlarınızdan inşallah bu emeğin karşılığını alırsınız�� bu kitapla ilgili yaptığınız bir yorum dikkatimi çekti fırsatınız olursa cevap verirseniz memnun olurum. Bir serinin farklı kitaplarını almamaktan bahsetmişsiniz bu konuda neden böyle düşündüğünüzü fikrinizi merak ettim farklı bakış açılarını öğrenmek için soruyorum lütfen yanlış anlaşılmasın ����

    YanıtlaSil
  2. Bu arada adsız olarak çıkmış ama instagram hesabim @kitappaylasananne sevgiler �� :)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...